Matrix Revolutions Matrix Revolutions
تاریخ : دو شنبه 30 خرداد 1390
نویسنده : Oda Pardeks

درود بچه های بازی بیز :D
تصمیم گرفتم توی انجمن فعالیتم رو تو قسمت فیلم و سینما بیشتر کنم. به همین دلیل میخوام برای استارت کار شاهکارهای سینمای جهان رو تا اونجایی که میتونم واستون نقد کنم.
همانند ترد های رسمی بازی ها هم برای هر فیلم یه ترد رسمی زده میشه که یه معرفی کامل از فیلم و یه نقد مفید ازش میشه و بعد بجز نقد اصلی که در پست اول هست دوستانم میتونن نظرات و نقد های خودشونو بزارن تا با هم بتونیم به نقد و بررسی فیلم بپردازیم.

به امید خدا اولین نقدمون رو شروع میکنیم.
میریم سر نقد و بررسی فیلم ماتریکس!



http://images.100777.com/images/logo-matrix.jpg


معرفی 4 قسمت فیلم:


نام: The Matrix
سال تولید: 1999
کارگردان: Lana Wachowski - Andy Wachowski
هنرپیشگان: Keanu Reeves - Laurence Fishburne - Carrie-Anne Moss - Hugo Weaving - Gloria Foster
لينک IMDB براي The Matrix با امتياز 6/8 ( 34مين فيلم برتر تاريخ سينما ) : (http://www.imdb.com/title/tt0133093)


نام: Matrix Reloaded
سال تولید: 2003
هنرپیشگان: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Jada Pinkett-Smith
لينک IMDB براي The Matrix Reloaded با امتياز 7 (http://www.imdb.com/title/tt0234215)


نام: Matrix Revolutions
سال تولید: 2003
کارگردان: Lana Wachowski - Andy Wachowski
هنرپیشگان: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Jada Pinkett-Smith
لينک IMDB براي The Matrix Revolutions با امتياز 3/6 (http://www.imdb.com/title/tt0242653)

نام: Animatrix
سال تولید: 2003
کارگردان: Peter Chung , Andy Jones , Takeshi Koike
هنرپیشگان: Clayton Watson , Melinda Clarke, Rick Gomez
لينک IMDB براي Animatrix با امتياز 4/7 (http://www.imdb.com/title/tt0328832)


سايت رسمي مجموعه Matrix :
http://whatisthematrix.warnerbros.com


فیلم ماتریکس نگرش منو نسبت به دنیا و اتفاقات دور و برم عوض کرد!
بعضی ها رو میبینم که ماتریکس رو به دید یک فیلم به قول خودمون بزن بزن :D میبینن.
همینطور تو ترد "آخرین فیلمی که دیدید" هم یه بحثی در موردش شد که خوندم. بعضیا هم این فیلمو نصفه نیمه دیده بودن که منم اولین بار این فیلم رو نصفه نیمه دیدم ولی مدتی پیش فیلم رو به صورت کامل دیدم.
خوب اول برای کسایی که فیلمو ندیدن بگم که خود سازنده فیلم یعنی برادران واچفسکی در مصاحبه هاشون گفته بودن که : بعضیا فیلم رو به صورت صحیح ندیدن. یعنی این فیلم به خاطر زمان طولانی بودنش به سه قسمت تقسیم شد که حتما باید پشت سر هم دیده میشد.
متاسفانه اپيزود AnimatriX تو ايران خيلي کم ديده شده يه مجموعه انيميشن 9 قسمتي که به تهیه کنندگی برادران واچفسکی و انیماتور های ژاپنی ( از جمله واتانابي و کويکه و .... ) ساخته شد. که این انیمیشن رو باید بعد از اولین ماتریکس یعنی The Matrix و قبل از Matrix Reloaded ببینید.

خب. خسته که نشدید؟ :D

در باب فلسفي بودن فيلم ماتريکس :
مهم ترين بعد فلسفه که تو ماتريکس بهش بر ميخوريم بحث جبر و اختيار هستش !
انتخاب يکي از دو قرص قرمز و آبي دقيقا بيانگر جبر و اختيار هستش ! دنياي ماتريکس دنياي بدون اختياره و Zion دنياي اختياره ! وقتي در پايان بخش اول نئو شروع ميکنه به مبارزه با بازرس اسميت ، مورفيس ميگه : He is begining to believe ( داره ايمان مياره ! )
نمونه اين حرفها توي فيلم خيلي زياده و نوشتن اونها واقعا ميشه چند جلد کتاب ! فکر نکنم تو تاريخ سينماي دنيا روي هيچ فيلمنامه اي اينقدر حساب و کتاب شده باشه که
روي فيلمنامه ماتريکس شده ! اسم افراد و اسم محل ها و اعداد همگي بدون استثنا با حساب و کتاب انتخاب شدند !

برای مثال این چند نمونه رو برای شما دوستان بازی رایانه ای بگم:

Smith : اسم بازرس اسميت از کجا اومده ؟! توي يه صحنه بازرس اسميت سوار يه ماشين آئودي شده که پلاکش هست IS 5416 . اين شماره پلاک اشاره داره به انجيل منسوب به Isaiah ، بخش 54 ، آيه 16 که توش اومده ( بر حذر باش که من Smith را آفريدم که بر اخگر هاي آتش ميدمد و ابزاري براي خود فراهم مياورد و من او را از براي نابودي خلق کردم )

Nebuchadnezzar : ( اون سفينه اي که مورفيس کاپيتانش بود ) همون "بخت النصر" خودمونه که به روايت انجيل پادشاه بابل بوده که به سبب رو گرداندن مردم از خدا ، از طرف خدا اعزام شد براي حمله به اورشليم !

Zion ( شهري که اونهايي که از ماتريکس اومدند بيرون به اون پناه برده بودند ) :
تپه اي در اورشليم که معبد سليمان در بالاي اون بنا شده ! ضمنا کلمه Zion يه جور ترکيبه از کلمات Zero و One که به صفر و يک هاي دنياي ماتريکس اشاره داره !
فقط همين قدر بگم که هيچ اسمي تو اين فيلم بدون حساب و کتاب انتخاب نشده !

اینم بگم که «زايان» يا همان «صهيون» نام كوهي مقدس در بيرون از شهر اورشليم هست كه صهيونيست‌ها نام آن كوه رو بر آيين خويش نهاده‌اند. تو فيلم «ماتريكس» دنيا اسير تاريكي است و تنها چند انسان آزادي‌خواه در يك زيردريايي اسرارآميز كه به كشتي نوح عليه السلام نسب مي‌برد، با اين دنياي تاريكي در سيتزاند. مقصد زيردريايي همان آرمانشهر «زايان» است كه فقط ناخدا و رهبر گروه «كاپيتان مورفي» نشان دقيق آن را مي‌داند. مورفي خود نيز از نيروهاي فرمانروايان شهر زايان است. ولي مورفي بدون امداد يك منجي نمي‌تواند بر امپراطوري ماتريكس غلبه كند و اين بار منجي يا پيامبر جديد را از بين متخصصين كامپيوتر برمي‌گزيند!

«نئو» در حقيقت همان « New christ» يا «مسيح جديدي» است كه بر خلاف عيسي مسيح عليه‌السلام، (66) نه از ميان پارسايان، كه از بين تكنيسين‌ها انتخاب مي‌شود! در نتيجه پيامبر آخر‌الزمان به جاي آنكه: «تئوريسين» باشد، يك «تكنيسين» است. در ادامه فيلم، مورفي طي آموزش‌هاي سخت، تمام تكنيك‌هاي نبرد با ماتريكس را به پيامبر جديد خود مي‌آموزد و از او يك ماشين كشتار جمعي مي‌سازد و اينها همه نماد مادي گرائي و تسلط فلسفه حس گرايي و کنار زده شدن عقل و دين که در فلسفه و زندگي غربي است. در پايان فيلم، هنگامي كه مورفي توسط اسميت (كه تمثيلي از شيطان مدرن است) اسير شده و براي افشا كردن نشاني شهر «زايان» تحت شكنجه قرار گرفته، منجي قهرمان به همراه دستيار مؤنثش با كوله‌باري از سلاح‌هاي آتشين از راه مي‌رسند و در نبردي سخت و نابرابر، طومار امپراطوري ماتريكس را در هم مي‌پيچند. در قسمتهاي دوم و سوم فيلم با ترويج شکاکيت و حيراني و به هم ريختن مرزهاي دنياي واقع و مجازي بنيان فکري مخاطبان ظاهر انديش را از هر ايدئولوژي و استحکامي خالي مي کند.

مطالب زيادي توي فيلم ماتريکس وجود داره به مذاهب و پيروان اديان مختلف مثل بودايي ها و هندوها... اگه صحنه برزخ رو در ايستگاه قطار به ياد بياريد ...! اون زن و شوهر هندي که با دخترشون مسافر قطار هستند !

خم کردن قاشق رو توسط پسرک بودايي و ديالوگ معروفش با نئو :
نئو : چطور اينکار رو ميکني ؟! ( خم کردن قاشق )
پسر: من قاشق رو خم نميکنم ! دنياي اطرافش رو خم ميکنم !

فيلم ماتريکس از نقطه نظر فني ، بخصوص در عرصه جلوه هاي ويژه يه تحول عظيم بود توي سينما ! صحنه هاي Still Camera Imaging يا همون حالتهايي که دوربين دور شخصيت در گردش بود ، يا صحنه هاي شليک گلوله ، براي اولين بار در تاريخ توي ماتريکس به کار گرفته شد و امروزه همه از اون ايده ها تقليد ميکنند !
بد نيست بدونيد که ماتريکس تنها فيلمي بود که تونست در حضور يکي از اپيزودهاي جنگ ستارگان ، اسکار بهترين جلوه هاي ويژه رو بگيره ! يعني يه جورايي هروقت يکي از
اپيزودهاي جنگ ستارگان کانديد بود ، همه ميدونستند که اسکار مال اونه ! جوايز اين مجموعه اونقدر زياده که شمردنش سخته ! اما از مهمترينهاش ميشه به اسکار
بهترين تدوين - بهترين جلوه هاي ويژه - بهترين صداگذاري و بهترين تدوين صدا در سال 2000 اشاره کرد ! ( فيلم ها حدودا کانديد 60 جايزه معتبر و برنده حدود 30 تاي اونها شدند ! )

پيشنهاد ميکنم يکبار ، کل اين مجموعه 4 قسمتي رو ( به همراه انيمشن ها ) با دقت بيشتري ببينيد !

اینم چند تا دیالوگ منتخب توووپ که من حال کردم باحاش ..

In a world of 1s and 0s...are you a zero, or The One
Reality is a thing of the past
Welcome to the Real World


پ ن 1 : اگر دنبال منبع فارسي ميگرديد يه مجموعه کتاب هست به نام ماتريکس ، مکاشفه قرن که فيلمنامه و اطلاعات خوبي رو از اينور و اونور توش جمع کردند !
پ ن 2 : بازم میگم ماتريکس بيشتر از اون که يه فيلم علمي – تخيلي باشه ، يه فيلم فلسفي و عرفانيه!

اینم چند تا لینک که بدردتون میخوره:

لینک 1 (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Matrix_character_names)
لینک 2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Thematic_motifs_of_the_Matrix_series)


دوستان بازی بیز خودمون فعلا همین قدر نقد کافیه (خسته شدم :D)
ادامه دارد...




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید